| Icoane
 Cărţi
 Învăţături
 Diverse
     
      
  Icoana Zilei   | 
        
                   ACATISTUL Sfântului Maxim Mărturisitorul   
 ( 21 IANUARIE )
 
 Rugaciunile incepatoare:
 In numele Tatalui si al Fiului si al Sfantului Duh, Amin.
 Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie!
 Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie!
 Slava Tie, Dumnezeul nostru, Slava Tie!
 
 Imparate ceresc, Mangaietorule, Duhul adevarului, Care pretutindenea esti si  toate le implinesti, Vistierul bunatatilor si datatorule de viata, vino si Te  salasluieste intru noi, si ne curateste pe noi de toata intinaciunea si  mantuieste, Bunule, sufletele noastre.
 
 Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi!
 Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi!
 Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fara de moarte, miluieste-ne pe noi!
 Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii  vecilor. Amin.
 
 Preasfanta Treime, miluieste-ne pe noi. Doamne, curateste pacatele noastre.  Stapane, iarta faradelegile noastre. Sfinte, cerceteaza si vindeca neputintele  noastre, pentru Numele Tau.
 
 Doamne miluieste, Doamne miluieste, Doamne miluieste.
 Slava Tatalui si Fiului si Sfantului Duh si acum si pururea si in vecii  vecilor. Amin.
 
 Tatal nostru, Care esti in ceruri, sfinteasca-Se Numele Tau, vie Imparatia Ta,  fie voia Ta, precum in cer si pe pamant. Painea noastra cea spre fiinta, da-ne-o noua astazi, si ne iarta noua gresalele noastre, precum si noi iertam  gresitilor nostri. Si nu ne duce pe noi in ispita, ci ne izbaveste de cel rau.
 
 Pentru rugaciunile Preasfintei Nascatoare de Dumnezeu, ale Sfintilor Parintilor  nostri si ale tuturor Sfintilor, Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu,  miluieste-ne pe noi. Amin.
 Apoi se zic Condacele si Icoasele:
   Condacul 1   Intărirea preoţilor, temelia dogmelor, trâmbiţa înţelepciunii şi păstor al   Bisericii te-ai arătat, Părinte Maxim, biruindu-i pe nevăzuţii vrăjmaşi şi   închipuirile eretice cu tăria cunoştinţei de Dumnezeu. Şi în focul mucenicesc   te-ai aruncat pentru dragostea lui Christos, ca drept şi sfânt împreună cu tine   să ne veselim de Dânsul. Pentru aceasta îţi cântăm: Bucură-te, Sfinte Cuvioase   Maxim, alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt! Icosul 1   Impodobit fiind din tinereţe cu fire bună şi minte dreaptă ai ajuns cel   dintâi sfătuitor împărătesc, căci harul lui Dumnezeu strălucea din inima ta cu   putere, întărindu-te în toată vremea: Bucură-te, tinereţe ajunsă la vârsta bărbatului desăvârşit;Bucură-te,   înstrăinare de plăcerea cea purtătoare de moarte;
 Bucură-te, curăţire de   patimi prin duhovniceştile nevoinţe;
 Bucură-te, lumină ajunsă în vârful   muntelui;
 Bucură-te, scriitor iscusit al dogmelor dumnezeieşti pe tăbliţele   inimii;
 Bucură-te, cuptor aprins de focul dragostei cereşti;
 Bucură-te,   topire a împietririi cugetelor;
 Bucură-te, tăcere ce laşi să se audă voia   Domnului;
 Bucură-te, dar şi negrăită bucurie a împlinirii ei;
 Bucură-te,   tărie a smereniei ce deschizi inimile;
 Bucură-te, că ai fost îmbrăcat cu   putere de sus;
 Bucură-te, neîncetată pomenire de Dumnezeu;
 Bucură-te, Sfinte   Cuvioase Maxim, alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi   cuvânt!
 Condacul 2   Văzând împuţinarea credinţei şi întărirea eresurilor vătămătoare de suflet,   ai lepădat, Sfinte Maxim, cinstea înaltei dregătorii pentru a te face monah, şi   luând în spate fericita cruce a iubirii, te-ai bucurat a cânta: Aliluia! Icosul 2   Stâlp neclintit al Bisericii te-ai făcut, Cuvioase Maxim, prin scrisorile   tale pe mulţi în credinţă întărind. Însuşi Împăratul Heraclie s-a lepădat de   alcătuirile eretice, precum şi Piros patriarhul, pe care l-ai înfrânt în sinodul   din Cartagina. Căci ai arătat lămurit că precum sunt în Christos două firi, tot   aşa sunt şi două voinţe şi lucrări într-o Persoană nedespărţită: Bucură-te, ostaş nebiruit al lui Christos;Bucură-te, râvnă neobosită spre   mântuirea aproapelui;
 Bucură-te, plâns şi rugă pentru sufletele   vrăjmaşilor;
 Bucură-te, îmbrăcare a celor goi de cunoştinţa   duhovnicească;
 Bucură-te, sprijin al celor clătinaţi de furtuna   prigonirii;
 Bucură-te, tămăduire minunată a bolilor raţiunii;
 Bucură-te,   inimă făcută piatră de altar;
 Bucură-te, cuvânt făcut punte peste prăpastia   morţii;
 Bucură-te, dor după întregirea Trupului lui Christos;
 Bucură-te,   păzitor al comorilor Bisericii;
 Bucură-te, gândire nedespărţită de   har;
 Bucură-te, iubire care Îl întrupezi pe Christos;
 Bucură-te, Sfinte   Cuvioase Maxim, alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi   cuvânt!
 Condacul 3   Din duhul ascultării sfântă îndrăzneală luând, ai arătat, Părinte Maxim,   puterea dumnezeiască şi îndumnezeitoare ce se revarsă din tainele Bisericii. Iar   noi, împărtăşindu-ne de dânsa, cântăm cu mulţumire: Aliluia! Icosul 3   Pentru Sfinţii Îngeri care sunt de faţă şi scriu pe cei ce intră în biserică   şi se înfăţişează lui Dumnezeu şi care fac rugăciuni pentru ei, ai sfătuit pe   creştini să fie nelipsiţi de la Sfânta Liturghie. Dar mai ales pentru revărsarea   Sfântului Duh, care preface pe cei de faţă şi îi rezideşte în Christos, potrivit   cu însuşirile lor: Bucură-te, lepădare a necredinţei şi micşorare a păcătoşeniei;Bucură-te,   sporire a virtuţii şi alungare a neştiinţei;
 Bucură-te, adăugire a cunoştinţei   şi ascultare a cuvintelor dumnezeieşti;
 Bucură-te, deprindere şi dispoziţie a   inimii întărite şi neclintite în cele sfinte;
 Bucură-te, aplecare a voii cu   desfătare spre cele de Sus;
 Bucură-te, sfârşit al cugetului lumesc şi aşezare   în cele duhovniceşti;
 Bucură-te, închidere a uşii simţurilor şi curăţire a lor   de idolii păcatelor;
 Bucură-te, icoană a iubirii de Dumnezeu şi de   oameni;
 Bucură-te, mulţumire pentru chipurile minunate ale   mântuirii;
 Bucură-te, unire şi deopotrivă cinste cu Îngerii în lauda Sfintei   Treimi;
 Bucură-te, înfiere în harul Sfântului Duh şi împreunare cu   Christos;
 Bucură-te, părtăşie şi asemănare cu Dumnezeu;
 Bucură-te, Sfinte   Cuvioase Maxim, alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi   cuvânt!
 Condacul 4   Urmând Maicii Domnului, Cuvioase Maxim, te-ai făcut carte vie în care S-a   scris Cuvântul lui Dumnezeu cu pana Duhului şi binecuvântarea Tatălui. Pentru   aceasta împreună cu tine slavoslovim: Aliluia! Icosul 4   Viaţa Preacuratei Născătoarei de Dumnezeu ai zugrăvit-o în cuvânt ca pe o   icoană preaminunată, pe care ai dăruit-o tuturor celor ce i se închină cu   credinţă: Bucură-te, virtute ce Îl întrupezi pe Christos;Bucură-te, pajişte   înrourată de slava Sfintei Fecioare;
 Bucură-te, smerenie străluminată de   Chipul Maicii Domnului;
 Bucură-te, chemare şi laudă a numelui   Împărătesei;
 Bucură-te, biruinţă asupra morţii mijlocită de Maica   Luminii;
 Bucură-te, părtăşie cu Pomul Vieţii din Potirul Nesecat;
 Bucură-te,   rugă ce pogori milostivirea Celei ce s-a făcut Scară de la pământ la   cer;
 Bucură-te, închinare la Icoana Fecioarei cu Pruncul Iisus în   braţe;
 Bucură-te, călăuză spre Izvorul tămăduirii;
 Bucură-te, minte luminată   de privirea Celei pline de har;
 Bucură-te, pătimire a iubirii dumnezeieşti   pentru rugăciunile Celei mutate cu trupul la Cer;
 Bucură-te, râvnă isihastă,   hrănită de Rugul cel aprins;
 Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim, alăută a   Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
 Condacul 5   Unindu-te cu Dumnezeu prin har, te-ai slobozit, Sfinte Maxim, de lanţul legii   păcatului şi doctor iscusit al sufletelor te-ai arătat. Prin povăţuirile tale ne   călăuzeşti spre Limanul desăvârşirii, ca întăriţi în har să ne bucurăm de   Domnul, cântând: Aliluia! Icosul 5   Pe toţi oamenii la fel îi iubeai, Cuvioase Părinte, şi neîncetat te rugai lui   Christos pentru ei. Iar mulţi dintre aceştia, cucerindu-se de învăţăturile tale   şi urmând viaţa ta îmbunătăţită, se învăpăiau de dumnezeiescul dor: Bucură-te, adânc de metanie ce chemi adâncul smereniei lui   Christos;Bucură-te, mişcare spre cele dumnezeieşti nepovârnită de   patimi;
 Bucură-te, temere de Domnul ce îndepărtezi învârtoşarea   nepăsării;
 Bucură-te, înfrânare ce opreşti ca un zid intrarea   patimilor;
 Bucură-te, sărăcie cu duhul ce adăposteşti comorile   harului;
 Bucură-te, ascultare, neclintită din lumina adevărului;
 Bucură-te,   lepădare a poftei de plăcere şi a fricii de durere;
 Bucură-te, poftă după   dumnezeirea atotsfântă;
 Bucură-te, iuţime aprinsă de pacea   cerească;
 Bucură-te, mântuitoare neştiinţă de cele deşarte;
 Bucură-te,   risipire prin cunoştinţă a îngrămădirilor nevăzute;
 Bucură-te, rugăciune de   foc ce pogori pe Christos în inimă;
 Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim, alăută a   Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
 Condacul 6   Prin lucrarea virtuţilor curăţire de patimi, prin contemplare aflarea   raţiunilor dumnezeieşti din lucruri, prin pătimirea răpirii în duh, comuniunea   cu Dumnezeu după har, toate acestea le-ai arătat trepte ale desăvârşirii celor   ce cântă în urcuşul lor: Aliluia! Icosul 6   Iubirea cea mare a lui Dumnezeu pentru făptura Sa o ai mărturisit, căci   pentru aceasta S-a întrupat, ca omul să se îndumnezeiască şi să aducă   printr-Insul la Sine zidirea prinos de Liturghie. Şi aşa împreună să zugrăvească   Chipul Iubirii, icoana de împărăţie: Bucură-te, floare a smereniei udată de roua pocăinţei;Bucură-te, apă a   virtuţii prefăcută în vinul iubirii;
 Bucură-te, cugetare curăţită de   închipuiri;
 Bucură-te, păşire în icoana isihiei;
 Bucură-te, naştere de   Sus;
 Bucură-te, transfigurare a firii în Christos;
 Bucură-te, răstignire pe   Crucea Iubirii;
 Bucură-te, înviere din mormântul păcatului;
 Bucură-te,   înălţare pe norii vederii duhovniceşti;
 Bucură-te, vas ales al   Duhului;
 Bucură-te, îmbrăţişare de fiu a Celui Necuprins;
 Bucură-te, inimă   în închinare la Hotarul Veşniciei;
 Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim, alăută a   Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
 Condacul 7   Negura înşelării pustia altarele inimilor, semănând cu îngrozire urâciunea   eresurilor. Dar tu, Sfinte Maxim, ai ruşinat cu lumina Duhului cugetările cele   strâmbe, şi le-ai zdrobit de Piatra Christos. Pentru aceasta, cu mulţumire,   cântăm lui Dumnezeu: Aliluia! Icosul 7   Ai îndreptat cu pricepere cârma Bisericii, ca pe a unei corăbii ce poartă   spre limanul mântuirii comoara credinţei şi podoaba vieţii celei după   Dumnezeu: Bucură-te, că ai ajuns cu duhul la treapta arhieriei;Bucură-te, stăruinţă   în virtute şi contemplaţie;
 Bucură-te, iuţime preschimbată în   iubire;
 Bucură-te, poftă prefăcută în cerească bucurie;
 Bucură-te, raţiune   imprimată după cuviinţă în puterile sufletului;
 Bucură-te, grijă şi căutare   doar a Împărăţiei Cerurilor;
 Bucură-te, că te-ai născut în duh de la Părintele   Veacului Viitor;
 Bucură-te, cheie ce descui inimii uşile   mântuirii;
 Bucură-te, dreaptă socoteală ce alegi grâul de   neghină;
 Bucură-te, propovăduitorule al lui Christos în două firi neamestecate   şi nedespărţite;
 Bucură-te, zugrav al tainei teandrice a unirii necontopite a   celor două firi, voinţe şi lucrări ale lui Christos;
 Bucură-te, aluat ce   dospeşti frământătura cugetării de Dumnezeu;
 Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim,   alăută a Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
 Condacul 8   O fire, o voinţă şi o lucrare în trei Persoane ai mărturisit în Sfânta   Treime, iar pe Dumnezeu Cel întrupat L-ai propovăduit într-un Ipostas cu două   firi, voinţe şi lucrări, strigând: Aliluia! Icosul 8   Ca o luntre cârmuită de Sus ai străbătut oceanul cuvintelor Duhului şi ai   aflat vederile dogmelor tainice. Apoi, ridicând zăbranicul literei prin tâlcuiri   de Dumnezeu insuflate, ai plinit, Părinte Maxim, legea duhovnicească: Bucură-te, inimă închinată poruncilor dumnezeieşti;Bucură-te, păzire de   oprirea pe calea virtuţilor;
 Bucură-te, mişcare nemişcată de patimi spre cele   de Sus;
 Bucură-te, minte curăţită şi împodobită cu raţiunile   divine;
 Bucură-te, mistuire duhovnicească a lumii sensibile;
 Bucură-te,   cercetare evlavioasă a înţelesurilor Scripturii;
 Bucură-te, tăiere-împrejur a   inimii prin cuvântul harului;
 Bucură-te, cunoaştere din contemplarea   lucrurilor a cauzelor dumnezeieşti;
 Bucură-te, memorie neştearsă a frumuseţii   cereşti;
 Bucură-te, urcuş isihast în sânul tăcerii neapropiate;
 Bucură-te,   priveghere de taină în aşteptarea Mirelui Christos;
 Bucură-te, umblare prin   iubire în lumina Sfântului Duh;
 Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim, alăută a   Sfintei Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
 Condacul 9   In toate contemplai, Cuvioase Maxim, taina Întrupării Cuvântului, prin care   Dumnezeu dă fiinţă creaţiei, îmbrăţişând-o, iar creaţia se face Biserică-Trup   hristic, primindu-L pe Cel Căruia Sfinţii Îngeri Îi cântă cu cutremur:   Aliluia! Icosul 9   Ai arătat, Sfinte Maxim, că Dumnezeu a creat zidirea cea văzută şi nevăzută   din nimic, prin bunăvoinţa Sa, şi sufletele deodată cu corpurile, după raţiunile   subzistând în El dinainte de veacuri. Iar unirea raţiunilor proprii de creaţie   cu loghii divini este însuşi urcuşul nesfârşit în Christos spre veşnica   împărtăşire de iubire:  Bucură-te, lucrare a virtuţii, prin comuniunea cu Christos;Bucură-te,   oglindă a inimii îndreptată către Dumnezeu;
 Bucură-te, luminare a conştiinţei   de razele Cuvântului;
 Bucură-te, întipărire prin virtuţi în trup a raţiunilor   dumnezeieşti;
 Bucură-te, bucurie a odihnei mai presus de mişcare şi   nemişcare;
 Bucură-te, că în desăvârşirea dragostei nu încape   săturarea;
 Bucură-te, descoperire în sânul lumii a lucrării energiilor   necreate;
 Bucură-te, stare faţă-n faţă a creaţiei cu Iubirea mai presus de   fire;
 Bucură-te, trecere prin focul înfricoşător al Iubirii;
 Bucură-te,   zugrăvire de taină a Judecăţii Viitoare;
 Bucură-te, prefacere a firii prin   unirea îndumnezeitoare cu Christos;
 Bucură-te, leagăn isihast, ce odihneşti   iubirea Sfintei Treimi;
 Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim, alăută a Sfintei   Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
 Condacul 10    Ai făcut pe fericitul Martin, Episcopul Romei, să adune sinod şi să   anatemizeze mărturisirea eretică a împăratului Constans. Dispreţuind viaţa   trecătoare ţi-ai pus, Părinte Maxim, sufletul pentru Christos, ca să poţi cânta   lui Dumnezeu cu neîntinată conştiinţă: Aliluia! Icosul 10   Prins fiind împreună cu ucenicii tăi şi cu Episcopul Martin, ai fost adus   înaintea împăratului şi judecat fără de ruşine. Iar în cuvânt ai rămas nebiruit   şi în răbdarea îngrozirilor netulburat, pentru care ai fost surghiunit în   Tracia: Bucură-te, neoprită chemare a milostivirii lui Dumnezeu;Bucură-te,   încredere neţărmurită în Pronia dumnezeiască;
 Bucură-te, legare de Christos   dezlegătoare de amăgire;
 Bucură-te, sfântă îndrăzneală împreunată cu smerita   cugetare;
 Bucură-te, drum nerătăcitor al adevărului;
 Bucură-te, râvnă spre   surparea peretelui despărţitor al păcatului;
 Bucură-te, temere curată de   Domnul;
 Bucură-te, alergare spre cununa chemării de Sus;
 Bucură-te, tărie a   blândeţii şi neclintire a vederii de taină;
 Bucură-te, înţelegere apostolică   şi slujire îngerească;
 Bucură-te, limpezime străbătută de razele   dumnezeieşti;
 Bucură-te, pătimire de bunăvoie doar în cămaşa   iubirii;
 Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim, alăută a Sfintei Treimi,   luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
 Condacul 11   De încă două ori ai fost adus în Constantinopol la judecată şi iarăşi ai fost   surghiunit, căci nu puteau opri amăgitorii râul dumnezeieştilor învăţături ce   izvorau din gura ta, odată cu îngereasca cântare: Aliluia! Icosul 11   Nu te-ai împărtăşit, lumină fiind lumii, cu cei stăpâniţi de întunericul   relei credinţe, pentru Christos batjocuri şi sfărâmarea trupului primind.   Tăindu-ţi-se limba şi mâna dreaptă, prin vorbirea mai presus de fire fără de   limbă ai ruşinat desăvârşit pe eretici, spre slava lui Dumnezeu: Bucură-te, înecare a credinţei greşite în sangele mucenicesc;Bucură-te,   grăire în limba de foc a Duhului;
 Bucură-te, scriere în Cartea Vieţii cu   puterea Crucii;
 Bucură-te, că durerile cele mari le-ai socotit ca nimic pentru   Christos;
 Bucură-te, că nevoinţele pustniceşti te-au pregătit de cele   muceniceşti;
 Bucură-te, lipsire de orice mângâiere omenească pentru   Mângâietorul ceresc;
 Bucură-te, că prin rănile fără de număr te-ai asemănat   lui Christos;
 Bucură-te, nimicire prin har a puterilor vrăjmaşe;
 Bucură-te,   pregătire jertfelnică a cărărilor Cuvântului;
 Bucură-te, pogorâre în adâncul   smereniei;
 Bucură-te, auzire peste fire a psalmodiei îngereşti;
 Bucură-te,   mireasmă a nestricăciunii;
 Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim, alăută a Sfintei   Treimi, luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
 Condacul 12   Mângâiat de mai înainte prin dumnezeiasca arătare, ce ţi-a însemnat ziua şi   ceasul sfârşitului, te-ai gătit cu bucurie pentru Mirele Christos, mult   pătimitorule. Iar la vremea rânduită ţi-ai dat sufletul în mâinile Lui, cântând   cu veselie negrăită: Aliluia! Icosul 12   La mormântul tău s-au văzut trei făclii, ce străluceau cu minune şi   încredinţau pe toţi de slava cerească de care te-a învrednicit Preasfânta   Treime. Din harul Ei împărtăşindu-te, Cuvioase Maxim, luminează prin rugăciunile   tale şi sufletele noastre: Bucură-te, sălăşluire în lumina neînserată;Bucură-te, îndulcire de   strălucirea Sfintei Treimi;
 Bucură-te, suferinţă pentru Christos prefăcută în   bogăţie de har;
 Bucură-te, că Fiul Însuşi a mărturisit pentru tine înaintea   Tatălui;
 Bucură-te, că Îl însoţeşti în Veşnicie;
 Bucură-te, vedere de icoană   a lumii;
 Bucură-te, citire în Cartea de taină a Vieţii celei   Veşnice;
 Bucură-te, închinare de Fiu;
 Bucură-te, luminare de   Duh;
 Bucură-te, bucurie a îmbrăţişării părinteşti;
 Bucură-te, chip   înveşmântat cu focul iubirii dumnezeieşti;
 Bucură-te, chip făcut icoană, cer   şi pământ în unire;
 Bucură-te, Sfinte Cuvioase Maxim, alăută a Sfintei Treimi,   luminătorule cel mare în faptă şi cuvânt!
 Condacul 13   Cu mărturisiri sfinţite te-ai împodobit şi te-ai ridicat încununat de la   pământ, către lumina cea neînserată şi către mărire, Părinte Maxim. Pentru   aceasta, harul Lui Dumnezeu sălăşluieşte în sfintele tale moaşte, iar noi   cinstim pomenirea ta şi te chemăm să mijloceşti sufletelor noastre milă de la   Christos, cântând împreună cu tine: Aliluia!
 (Acest Condac se zice de   trei ori).
 Apoi  se zice iarasi Icosul 1 ( Impodobit fiind din tinereţe cu fire bună şi minte dreaptă ai ajuns...) si Condacul 1 ( Intărirea preoţilor, temelia dogmelor, trâmbiţa înţelepciunii, ...).
 
 
 
 
 
 
 
 
           
     |